Sunday, November 1, 2009

Det var en gång en pojke, och hans röda ballong

Jag såg på en så väldigt fin film här om kvällen. Konstig men väldigt, väldigt fin. Le Voyage du Ballon Rouge.
Den är baserad på Albert Lamorisses kortfilm Le Ballon Rouge.
Den är däremot det finaste jag någonsin sett. De starka färgerna som kontrast mot det gråa, slitna fasaderna, slutet är inte sådär klychigt som alla andra filmer, men så himla fint. Det är bara Albert Lamoriss som kan lyckas med en fjorton minuters kortfilm om en pojke och en röd ballong.

">Le Ballon Rouge av Albert Lamorisses från 1956

Le Voyage du Ballon Rouge från 2008, baserad på le ballon rouge.







3 comments:

  1. Åh, såg du klart den? det skulle du ju sagt.. jag ångrar lite att vi inte gjorde det, men jag var ju så trött!

    ReplyDelete
  2. Hej, hej, nu kommer det en helt oinbjuden gäst och hälsar på. Någon tipsade mig om din blogg igår kväll och jag blev såklart nyfiken. Och väldigt glad när jag tittade runt här. (Undrar om du kan räkna ut vem jag är ...) Och titta, här hittade jag ju den fina, fina Le ballon rouge! Har inte sett Juliette Binoches variant än, men den ligger på listan och trängs med en massa andra måste-se-filmer. Snart.
    Och den där vindsvåningen i Paris med fladdrande gardiner (gardinerna la jag till själv) och France Gall på grammofonen ... Någon gång ska jag också bo där. Sen måste jag ju bara kolla - du känner säkert till Emma redan, men om du skulle ha råkat missa henne så vet jag att du kommer att älska requiempouruncon. Kolla genast!
    Kram C

    ReplyDelete
  3. Vad kul att du tittade in, du är verkligen inte oinbjuden!!
    Kanske kan vi bo grannar i den där vindsvåningen någon gång, springa in och ut i varandras enrummare och lyssna på musik tillsammans, det hade varit kul. Ta dig tid att se filmen, det är den värd. Jag hade tänkt att starta en ny blogg och kanske kan du titta in där också lite då och då när du har tid. Du har rätt, jag älskade Emmas blogg! Tusen tack för tipset, och vad glad jag blev när jag såg din kommentar. Gott nytt år och hälsa Adam. Stor kram!

    ReplyDelete